Generelle indkøbsvilkår

Generelle indkøbsvilkår

for firmaerne OBO Bettermann Vertrieb Deutschland GmbH & Co. KG, OBO Bettermann Projekt und Systemtechnik GmbH, OBO Bettermann Export GmbH & Co. KG, Flugplatzgesellschaft Arnsberg - Menden mbH, FAM Holding GmbH, OBO JET-CHARTER GmbH, Grundstücksverwaltung Bettermann GmbH & Co. KG, OBO Bettermann Produktion Deutschland GmbH & Co. KG samt OBO Bettermann Holding GmbH & Co. KG

§ 1 Generelt

(1.1) De følgende almindelige handelsvilkår (i det følgende kaldet “AFB” eller “KLB”) gælder i den til enhver tid aktuelle udgave for alle nuværende og fremtidige aftaler, der indgås mellem OBO Bettermann Vertrieb Deutschland GmbH & Co. KG, OBO Bettermann Projekt und Systemtechnik GmbH, OBO Bettermann Export GmbH & Co. KG, Flugplatzgesellschaft Arnsberg - Menden mbH, FAM Holding GmbH, OBO JETCHARTER GmbH, Grundstücksverwaltung Bettermann GmbH & Co. KG, OBO Bettermann Produktion Deutschland GmbH & Co. KG samt OBO Bettermann Holding GmbH & Co. KG (i det følgende “sælgeren”) og den aktuelle (eller fremtidige) kontrahent (i det følgende “kunden”) om salg og/eller levering af varer, såfremt de anvendes i forhold til virksomheder, juridiske personer og offentligretlige særformuer i den betydning, som er defineret i § 310 I i den tyske civillovgivning (i det følgende “BGB”).

(1.2) Der gøres udtrykkeligt opmærksom på, at sælgerens AFB'er kun bliver en integreret del af aftalen, når de anerkendes skriftligt af køberen. De bliver i særdeleshed ikke en integreret del af aftalen ved adfærd af en art, hvor sælgeren tydeligt henviser til sine AFB'er, og køber ikke modsiger deres gyldighed eller modtager alle sælgers leverancer uden forbehold.

(1.3) Såfremt sælgerens AFB'er er blevet en del af aftalen, og der er uoverensstemmelse mellem AFB'erne, bliver AFB'erne fra begge parter kun en integreret del af aftalen, for så vidt som de er overensstemmende (princippet om matchende regler). Ved uenigheder som følge af modstridende AFB'er, fortolkes betingelserne primært under hensyntagen til parternes gensidige interesser, og der sigtes på en løsning, som er i begge parters interesse. Er dette ikke muligt, gælder de lovfæstede regler subsidiært. Uenigheder berører ikke kontraktens og AFB'ernes gyldighed i øvrigt.

(1.4) Aftaler og ændringer i aftaler er kun gyldige, når de er aftalt skriftligt; kravet om skriftlighed tjener ikke kun bevisformål, men er desuden en retsstiftende gyldighedsbetingelse for viljeserklæringerne (præceptiv skriftlighed). Dette gælder også for en ændring af denne skriftlighedsklausul. Uformelt indgåede aftaler og aftaleændringer er dog gyldige, når de indgås via en individuel aftale i betydningen som defineret i § 305b BGB. Det præciseres udtrykkeligt, at skriftlighedskravet er overholdt ved telekommunikationsmeddelelser (e-mail, fax) (jf. § 127 II, stk. 1 BGB).

(1.5) Disse AEB'er kan til hver en tid ændres med henblik på tilpasning efter lovændringer, ændringer i retspraksis eller i tilfælde af væsentlige ændringer i de økonomiske forhold. Disse ændringer træder i kraft, såfremt køber har givet sælger meddelelse om den nye version af KLB'erne i tekstform og med tydelig fremhævelse af ændringerne, såfremt køber allerede ved meddelelsen om den nye version gør opmærksom på, at ændringerne også træder i kraft uden sælgers samtykke, når sælgeren ikke gør indsigelse mod ændringerne inden for fristen, og kundens indsigelse ikke meddeles inden for 2 (to) uger fra modtagelse af meddelelsen.

§ 2 Tilbud, tilbudsdokumenter og overslag

(2.1) Køberens tilbud kan kun accepteres inden for en frist på syv dage (f.eks ved at tilbagesende den underskrevne ordrekopi) derefter er køber ikke længere bundet af tilbuddet.

(2.2) Tilbud som f.eks leveringsordre eller andre bestillinger fra køberen side, samt deres accept skal fremsættes skriftligt, sml. § 1.4. Dette gælder også for senere udvidelser og/eller ændringer af tilbuddene. Sælgeren skal inden accept gøre os opmærksom på åbenlyse fejl (f.eks. skrive- eller regnefejl) og mangler i ordren, inklusive ordredokumentationen, så vi kan rette eller komplettere ordren, ellers gælder aftalen som ikke indgået.

(2.3) Der gøres eksplicit opmærksom på at køberne interne og eksterne medarbejder ikke er berettiget til før under eller efter indgåelse af kontrakten at afvige fra tilbuddets indhold eller dens accept ved mundtlig eller skriftlig aftale eller at udvide disse. Dette gælder dog ikke for tilsagn, afgivet af vores tegningsberettigede eller prokurister, § 1.4 berøres ikke heraf.

(2.4) Alle dokumenter, der er overladt i forbindelse med tilbuddet, forbliver køberens eje og er ophavsretsligt beskyttet.. De må kun overlades eller på anden vis gøres tilgængeligt til medarbejdere, der udarbejder tilbuddet. Disse skal oplyses tilsvarende om overladelsen. En videregivelse til andre medarbejdere eller tredje personer og/eller en mangfoldiggørelse eller opbevaring - uanset art - er kun tilladt med køberens forudgående skriftlige samtykke.

(2.5) Samtlige dokumenter der er overladt sælgeren til udarbejdelsen af tilbud skal ved tilbudsafgivelse tilbageleveres til køberen i fuldstøndig og korrekt tilstand, senest dog inden for 3 (tre) uger efter overladelsen.

(2.6) Der ydes ingen godtgørelse for udarbejdelsen af tilbud, medmindre andet er aftalt skriftligt i forvejen.

(2.7) Prisoverslag er i deres gyldighedsperiode et bindende grundlag for evt. afgivne bestillinger. De skal ikke godtgøres, medmindre andet er udtrykkeligt aftalt.

§ 3 Priser

(3.1) De i ordren (juridisk betydning: „De i køberens tilbud..“) angivne priser er bindende faste priser og gælder, såfremt ikke andet er aftalt "frit leveret" til det sted, der angivet i ordren (modtagelsessted).

(3.2) Såfremt der i det enkelte tilfælde ikke er aftalt andet, omfatter købsprisen alle sælgerens ydelser og supplerende ydelser samt alle supplerende omkostninger (f.eks. korrekt emballering, told, importafgifter, transportomkostninger inklusive eventuelle transport- og / eller ansvarsforsikring) inklusive lovpligtig moms..

(3.3) Er der i ordren (juridisk betydning: „I køberens tilbud...“) ikke nævnt priser, er de priser, der er nævnt i sælgerens ordrebekræftelse, bindende faste priser, der dog skal accepteres af køberen..

§ 4 Levering, leveringsmora og konventionalbod

(4.1) Opfyldelses- og leveringssted for alle sælgerens leverancer og ydelser er det modtagelsessted, køberen har fastlagt.

(4.2) Leveringsdato og -frister er bindende og ubetinget overholdes. Afgørende herfor er vareindgangen på det modtagelsessted, køberen har foreskrevet.

(4.3) Ved alle leveringer skal der omgående ved forsendelse for hver levering sendes en avis med præcis angivelse af leveringens indhold til køberen.

(4.4) Sælgeren er forpligtet at informere køberen omgående skriftlig om årsagerne til forsinkelsen, og den forudsigelige varighed af forsinkelsen, så snart det kan estimeres, at den aftale ydelse ikke kan overholdes.

(4.5) Sælgeren forpligter sig, ved alle leveringer / ydelser at læsse, stuve og fastgøre lasten på en transportsikker måde iht. tysk Handelsgesetzbuch (HGB), § 412.

(4.6) Leveringer og forsendelse foregår uden alle omkostninger og på sælgerens omkostninger på det modtagelsessted, køberen har angivet. Sælgeren skal fortolde varen, såfremt ikke andet er aftalt.

(4.7) Den bestilte vare transporteres for sælgerens risiko. Risikoen for tilfældig undergang eller en tilfældig forringelse påhviler sælgeren til aflevering af sælgeren. Afvigende aftaler skal indgås skriftligt i forvejen.

(4.8) Levering / ydelse på et andet modtagelsessted end den, køberen har angivet, medfører også i dette tilfælde ingen risikoovergang til køberen, hvis dette sted modtager leveringen / ydelsen. Sælgeren afholde de ekstraomkostninger, der opstår pga. levering / ydelse på et andet end det bestemte leveringssted, såfremt det sker på sælgerens foranledning.

(4.9) Emballagen betales kun, når en godtgørelse er aftalt skriftligt i forvejen. Sælgeren tager efter kundens forespørgsel emballagen gratis tilbage, hvis ikke andet er aftalt i forvejen. Såfremt sælgeren kræver tilbagesendelse af den emballage, der er nødvendigt for leveringen/ydelsen, skal forsendelsespapirerne forsynes med en tydelig anmærkning. Ved manglende mærkning kan køberen bortskaffe på sælgerens regning.

(4.10) I forsendelsespapirerne skal alle ekstra anmærkninger iht. bestillingen vedrørende bestillingsnummer, emnebetegnelse, omkostningssted og leveringssted angives. Hvis disse data ikke er angivet i alle forsendelses- og fragtpapirer, er køberen berettiget at nægte modtagelsen og / eller at kræve en konventionalbod på 1 % af fakturabeløbet (mindst dog € 25,--). Såfremt køberen gør brug af konventionalboden , skal denne modregnes med sælgerens fakturaer.

(4.11) De bestilte mængder er bindende. Vil sælgeren afvige fra det aftalte leverings- / ydelsesomfang (omfatter også delleveringer), så er sælgeren kun berettiget dertil, når køberen forinden skriftligt har accepteret dette. Ved ikke aftalte afvigelser fra aftalens indhold er køberen bl.a. berettiget at tilbagevise leveringen /ydelsen for sælgerens risiko / ydelse.

(4.12) Ved forsinket levering på over tre arbejdsdage er køberen berettiget for hver påbegyndt uge at beregne en konventionalbod på 1% dog inkl. akkumuleret, maks. 5% af fakturaværdien. Dette gælder ikke, hvis sælger ikke bærer skylden for forsinkelsen. Konventionalboden er uafhængig af erstatningskrav fra mora, og modregnes ikke med eventuelle erstatningskrav. Tager køberen den forsinkede leverance imod, kan han gøre en konventionalbod gældende ved modtagelsen af levering, senest dog ved den sidste betaling, selvom han ikke udtrykkeligt har gjort forbehold gældende..

(4.13) Godsets deklaration i fragtbrevene skal ved baneforsendelse svare de aktuelt gældende forskrifter fra det pågældende jernbaneselskab. Omkostninger eller skader, der måtte opstå pga. forkert eller undladt deklarering, er sælger ansvar.

(4.14) Såfremt køberen vejer leverancer eller dele på sin kalibreret vægt, er denne gældende.

(4.15) Hvis der er aftalt levering ab fabrik, skal sælgeren vælge den mest gunstige transportmulighed. .Afviger sælgeren heraf, f.eks ved at levere pr. ekspres, fordi han ikke (længere) kan levere til tiden, afholdes ekstraomkostningerne sammenlignet med den mest gunstige levering af sælgeren.

§ 5 Faktura, forfald og betaling

(5.1) Fakturaer skal for hver leverance udstede omgående og med nøjagtige angivelser af alle supplerende anmærkninger, der er bedt om i ordren, som f.eks. bestillingsnummer, emnets betegnelse, omkostningssted og leveringssted. for hver enkel post. Sælgers fordring forfalder først, når køberen har adgang til den sådan dokumenterbar faktura, hvilket bl.a. betyder, at køberen ikke kommer i mora, før han har modtaget en dokumenterbar faktura fra sælgeren.

(5.2) Fordringer forfalder først efter fuldstændigt leveret ydelse og korrekt udstedte fakturapapirer fuldstændige fakturadokumenter iht. § 5.1. For gennemførelse af en fakturakontrol forbeholder køberen sig et tidsrum på 10 (ti) dage. Betalinger iht. sætning 1 betales hver den 5., 15. og 25. i en måned minus aftalt kontantrabat - mindst dog minus 3% kontantrabat, hvis der betales inden for 14 (fjorten) dage efter modtagelse af fakturaen - eller senest 30 (tredive) dage efter modtagelse af fakturaen netto. Betalingsfristen begynder tidligst ved modtagelse af en korrekt faktura, dog ikke inden modtagelse og godkendelse af den bestilte vare. Som modtagelsesdato gælder datoen på modtagelsesstemplet.

(5.3) Udstedes fakturaen før ydelsen er udført, så retter betalings- og kontantrabatfristerne sig efter den faktiske aflevering af ydelsen. Ved for tidligt afleverede ydelser og faktureringer retter betalings- og kontantrabatfristerne sig efter de oprindeligt aftalte leveringstider og -frister.

(5.4) Såfremt ikke andet er aftalt i kontrakten, opfylder køberen fordringerne via bankoverførsel eller check.

(5.5) Betalinger foretages, selvom det ikke er eksplicit angivet, altid under forbehold af fakturakontrollen. Betalinger udgør under ingen omstændigheder en anerkendelse af en korrekt leverance / ydelse, et afkald på konventionalbøder, garantikrav, garantier eller et afkald på en reklamation iht. tysk Handelslov § 377.

(5.6) Sælgeren skal forsikre varerne for transport og fremlægge forsikringspolicen når køberen anmoder om det.

(5.7) Sælgeren forpligter sig især ved alle transporter, der skal gennemføres, at læsse, stuve og fastgøre transportsikkert iht. tysk Handelslov (HGB), § 412.

§ 6 Pligter ved reklamation

Køberen undersøger ydelsen / leverancen for kvalitets- eller kvantitetsmangler inden for en rimelig tid. Køberens reklamation gælder som rettidigt, såfremt den modtages af sælgeren inden for 5 (fem) hverdage - ved synlige mangler regnet efter varemodtagelsen eller ved skjulte mangler regnet fra opdagelsen.

§ 7 Ejendomsforbehold

(7.1) Køberen accepterer hermed et ejendomsforbehold. sælgeren måtte fremsætte.

(7.2) Køberen accepterer desuden et forlænget ejendomsforbehold. Køber og sælger aftaler hermed, at der i stedet for ejendomsforbeholdet, altså hvis denne bortfalder - f.eks. ved videresalg, forbindelse eller forarbejdning inden for normal forretningsgang - den nye sag eller den i den forbindelse opståede fordring i omfanget, der svarer til fordringen fra forbeholdssalget træder i dets sted for at sikre sælgeren. Til gengæld indvilliger sælgeren i
især også ved et salg af varen inden for rammerne af den normale forretningsgang, såfremt denne tredje part ikke gør transporten af den skyldte fordring afhængig af sit samtykke. Falder de transporterede fordringer under en løbende faktura (kontokorrent), angår transporten den pågældende del af saldoen inkl. slutsaldoen i kontokorrent. Sælgeren bemyndiger hermed køberen til at inddrage de fordringer, køberen har transporteret til sælgeren som sikkerhedsstillelse.. Sælgeren indvilger hermed til, at en tilbagekaldelse af denne fuldmagt kun er virksom, når der foreligger rimelige årsager herfor og kun så længe der foreligger betalingsforpligtelser fra forbeholdskøbet. Kun under disse forudsætninger kan sælgeren ved en tilbagekaldelse af fuldmagten forlange, at køberen bekendtgør de transporterede fordringer og deres skyldnere over for ham, bekendtgør transporten overfor skyldnerne eller at sælgeren selv bekendtgør transporten over for skyldnerne. Fordringer, der er transporteret som sikkerhedsstillelse, transporterer sælgeren allerede til køberen med udsættende virkning, at køberen opfylder fordringen fra det grundlæggende forbeholdssalg.

§ 8 Opfyldelse ved tredje part

Sælgeren skal selv opfylde aftalen. Sælgeren er ikke berettiget at overdrage kontraktens opfyldelse helt eller delvist til tredje part, såfremt ikke andet er aftalt skriftligt i forvejen.

§ 9 Modregning og retentionsrettigheder

(9.1) Køberen er berettiget at modregne forfaldne fordringer mod sælgeren, der tilkommer selve køberen eller et selskab i samme koncern som køberen.

(9.2) Sælgeren kan udelukkende modregne sådanne fordringer med ubestridte krav med retskraft eller krav, der er modne til domsafsigelse, samt med krav fra det samme kontraktforhold.

(9.3) Fremsættelsen af tilbageholdelsesretten tillades kun for så vidt, at de underliggende modkrav er blevet konstateret som værende ubestridte, endelige eller modne til domsafsigelse

§ 10 Hjælpematerialer

(10.1) Hjælpematerialer, der stilles til rådighed af køberen, forbliver køberens ejendom, og skal så sådanne opbevares, betegnes og administreres særskilt. Disse materialer må kun anvendes til kontraktopfyldelse over for køberen.

(10.2) Ved et værditab og/eller undergang af hjælpematerialerne, der er sælgerens ansvar, skal sælgeren yde erstatning.

(10.3) I det tilfælde, at en forarbejdning eller omdannelse med hjælpematerialerne i køberens og/eller sælgerens og/eller tredje parts eje på køberens regning, sker forarbejdningen eller omdannelsen i navn og interesse af den køber, der med fremstilling af den nye genstand umiddelbart opnår eje i genstanden (producentklausul).

(10.4) Foreligger der underpant og/eller tredje parts udvidede ejendomsforbehold i materialerne, træder fortrinsrettigheder i ejendomrettighederne i § 10.3.

(10.5) Sælgeren opbevarer de genstande, der er fremstillet iht. §§ 10.3-10.4 for køberen til udlevering til køberen omhyggeligt og samvittighedsfuldt. Desuden skal sælgeren vedligeholde og forny genstandene gratis for at sikre at de altid er driftsklar.

(10.6) Hjælpematerialeren må uden forudgående skriftlig samtykke fra køberen hverken videregives til tredje part eller anvendes til reklame eller andre sælgerens formål. De skal sikres mod uvedkommende adgang og brug, og skal, hvis ikke andet skriftligt er aftalt, sendes med korrekt opfyldelse af aftalen overgives til køberen i korrekt tilstand, såfremt hjælpematerialerne ikke bruges til garantiydelser eller køberen giver afkald på erstatnings- /garantikrav.

(10.7) Ved produktionsvanskeligheder eller prisforhøjelser med kort varsel kan køberen kræve at der udleveres de hjælpematerialer han ejer.

(10.8) Sælgeren i så fald ikke berettiget at besidde hjælpematerialerne, såfremt hjælpematerialerne ikke bruges til garanti eller køberen giver afkald på garantikravene.

(10.9) Hvis køberen også kræver at få udleveret eksterne materialer, der er nødvendige for fremsættelsen af erstatnings-/garantikrav, giver køberen hermed udtrykkeligt afkald på erstatning-/garantikrav, således der ikke kan afledes en ejendomsret for sælgeren.

(10.10) I tilfælde af et tilbagetræden /en opsigelse af kontrakten anvendes §§ 16.4-16.6 med henblik på kravene om udlevering af hjælpematerialerne..

§ 11 Hemmeligholdelse, beskyttelsesrettigheder, reference

(11.1) Alle teknisk ikke åbenlyse informationer og andre ikke åbenlyse økonomiske og/eller tekniske informationer, sælgeren bliver bekendt med gennem forretningsforbindelsen med køberen, skal hemmeligholdes, såfremt ikke særlige omstændigheder foranlediger andet. I tvivlstilfælde skal sælgeren spørge efter hos køberen Disse oplysninger må kun anvendes til opfyldelse af kontrakter med køberen og kun gøres tilgængelig for medarbejdere his sælgeren, hvis involvering er nødvendige for at opfylde kontrakten iht. sælgerens driftsforhold. En videregivelse til andre medarbejdere eller tredje personer og/eller en mangfoldiggørelse eller opbevaring - uanset art - er kun tilladt med køberens forudgående skriftlige samtykke.

(11.2) Eventuelle underleverandører og andre medhjælpere skal forpligtes af sælgeren iht. § 11.1.

(11.3) Uden forudgående skriftligt samtykke er det forbudt for sælgeren i nogen form at nævne køberen eller forretningsforbindelsen mellem sælger og køber som reference.

§ 12 Kvalitetssikring og forsikringspligter

(12.1) Sælgeren skal gennemføre i type og omfang egnet kvalitetssikring, der svarer til den aktuelle tekniske udvikling og dokumentere denne for køberen efter dennes opfordring..

(12.2) Sælgeren er forpligtet at forsikre sig mod alle risici fra produktansvaret og producentansvaret, inklusive tilbagefaldsrisiko, i tilsvarende omfang, og fremlægge forsikringspolicerne over for køberen på dennes forlangende.

(12.3) Sælgeren skal forsikre varerne for transport og fremlægge forsikringspolicen når køberen anmoder om det.

§ 13 Force majeure

(13.1) Uforudseelige omstændigheder, som ligger uden for parternes kontrol, såsom krig, krigsfare, oprør, tredjeparts voldshandlinger mod personer eller genstande, statslige interventioner, herunder valuta- og handelspolitiske foranstaltninger, arbejdskonflikter hos parterne eller deres leverandører eller speditørfirmaer, afbrydelser af de beregnede
trafikforbindelser, brand, mangel på råvarer, mangel på energi og øvrige uforskyldte driftsforstyrrelser hos parterne eller deres leverandører, forlænger fast aftalte leveringsfrister og -terminer i overensstemmelse med hindringens varighed. Dette gælder også, hvis parterne allerede er forsinket, eller såfremt de ovenstående opfyldelseshindringer allerede forelå forud for indgåelse af kontrakten, men ikke var parterne bekendt. Parterne giver omgående hinanden besked om hindringer af ovenstående art samt deres estimerede varighed.

(13.2) Varer leveringsforsinkelser, der kan føres tilbage til disse forhindringer, i mere end en måned, er begge parter berettigede til at træde tilbage fra / opsige kontrakten efter en rimelig og forgæves fristsættelse. Det samme gælder, hvis udførelsen af kontrakten er blevet urimelig for en af parterne som følge af den indtrufne forsinkelse.

(13.3) Opståelse af force majeure frigør dig ikke den pågældende part fra deres ansvar for evt. tilsidesættelse af rettidigt omhu med henblik på at afhjælpe situationen eller afhjælpning af årsagen på en rimelig og korrekt måde

§ 14 Sælgerens garant og ansvar

(14.1) Hæfter køberen pga. en overtrædelse af myndighedernes sikkerhedsforskrifter eller pga. ind- eller udenlandske produktansvarsregler pga. fejl i køberens produkter, er køberen berettiget at kræve af sælgeren at blive friholdt, såfremt dette helt eller delvist kan føres tilbage til de produkter sælgeren har leveret. Ved culpøs ansvar gælder dette kun, såfremt dette er sælgerens skyld. Skaden omfatter også omkostninger for en forebyggende, rimelig tilbagekaldsaktion.

(14.2) Sælgeren er forpligtet at friholde køberen fra krav fra producentansvaret iht tysk og udenlandsk lovgivning, såfremt sælgeren er ansvarlig for den fejl, der har udløst ansvaret efter producentlovgivningens regler.

(14.3) Sælgeren skal tilvejebringe de leverede genstande frit for tredje parts retsmangler. Sælgeren friholder køberen - uanset andre krav - fra tredje parts krav, der ved aftalekonform anvendelse af de leverede genstande opstår pga. en overtrædelse af ophavsrettigheder eller timeldinger af ophavsrettigheder. Dette gælder dog ikke, såfremt sælgeren ikke er ansvarlig for retsmanglen.

(14.4) Ved en garantipligtig mangel er køberen berettiget at tilbageholde betalingen til garantiforpligtelsen er opfyldt.

(14.5) Hvis sælgeren er forsinket ved opfyldelse af sine garantiforpligtelser, er køberen berettiget, selv at afhjælpe eller få afhjulpet manglerne eller sørge for en anden erstatning, alt på sælgers regning,

(14.6) Sælgeren skal afholde de for kontrollen og efterfølgende opfyldelse nødvendige omkostninger, her især transport- vej-, arbejds- og materialeomkostninger inklusive monterings- og afmonteringsomkostninger. Dette gælder også, hvis der faktisk ikke fandtes en mangel. Køberens erstatningsansvar ved uberettiget krav om afhjælpning af mangler forbliver uberørt, dog hæfter køberen kun, hvis denne har opdaget eller groft uagtsomt ikke har opdaget, at der ikke fandtes en mangel.

(14.7) For køberens rettigheder ved saglige eller retslige mangler og andre pligtforsømmelser fra sælgerens side gælder lovens forskrifter.

§ 15 Ansvarsfraskrivelse og -begrænsning, udelukkelse af en konventionalbod

(15.1) Køber, dennes tegningsberettigede og medhjælpere kan i forbindelse med overtrædelse af ikke-væsentlige kontraktforpligtelser kun drages til ansvar for bevidst uredelighed og grov uagtsomhed.

(15.2) I tilfælde af skader forårsaget af uagtsomhed hæfter køber, dennes repræsentanter og medhjælpere kun i tilfælde af overtrædelse af en pligt, hvis opfyldelse er påkrævet for en behørig gennemførelse af kontrakten, og hvis overholdelse den kontraktlige partner regelmæssigt stoler på og kan stole på (kontraktmæssig hovedforpligtelse/kardinalpligt). Beløbet er dog begrænset til de kontrakttypiske skader, der var forudseelige på det tidspunkt, hvor kontrakten blev indgået.

(15.3) Skader på liv, lemmer og helbred som følge af forsætlig (BGB, § 276 III) eller uagtsom (BGB, § 276 II) pligtforsømmelse fra købers side eller en forsætlig eller uagtsom pligtforsømmelse fra købers repræsentants eller medhjælpers (BGB, § 278) side samt øvrige skader, der beror på en groft uagtsom pligtforsømmelse fra købers side eller en forsætlig eller groft uagtsom pligtforsømmelse fra købers repræsentants eller medhjælpers side er anført i BGB, §§ 309 nr. 7a) og b). Endvidere gælder ovenstående ansvarsfraskrivelser og -begrænsninger ikke, hvis der overtrædes en pligt, hvis opfyldelse er nødvendig for at kunne opfylde kontrakten på korrekt vis og hvis overholdelse sælgeren regelmæssigt stoler på (væsentlig pligt /kardinalspligt); her gælder kun ovenstående ansvarsbegrænsning iht. § 15.2.

(15.4) Et krav fra sælgeren om betaling af en konventionalbod er udelukket.

§ 16 Opsigelse, tilbagetræden og oplysningspligter

(16.1) Køberen kan opsige kontrakten ekstraordinært uden overholdelse af en opsigelsesfrist, eller køberen har en tilbagetrædelsesret, hvis sælgeren kommer i mora med to leverancer eller mere i mere end to uger efter modtagelsen af køberens opfordring, hvor denne varsler opsigelsen eller har forbeholdt sig denne, vedvarer, hvis der foreligger andre omstændigheder, der lader forvente, at sælgeren vedvarende ikke kan efterkomme sine forpligtelser fra kontrakten (f.eks. ved en vedvarende økonomisk krise) og en fastholdelse af aftalen derfor er urimeligt over for køberen, eller hvis de ved indgåelse af aftalen gældende juridiske forhold ændrer sig afgørende / kontrollen over sælgeren eller en betydelig del af dennes anparter overgår til andre naturlige eller juridiske personer og dette skift ville være urimeligt over for kunden.

(16.2) Hvis de juridiske forhold, der var gældende på tidspunktet for aftaleindgåelsen, forandres i væsentlig grad, eller hvis kontrollen over sælgeren eller en betydelig del af dennes kapitalinteresser overgår til andre fysiske eller juridiske personer, er sælgeren forpligtet til omgående at oplyse køberen om disse ændrede forhold.

(16.3) Derudover kan køberen ekstraordinært opsige aftalen, eller køberen er berettiget at træde tilbage fra aftalen, hvis sælgeren til trods for opfordring og fristsættelse med trussel om afvisning kommer i mora med sine kontraktmæssig forpligtelser fra aftalerne eller nærværende AEB eller opfylde dem dårligt eller slet ikke; især, når de leverede varers kvalitet ikke stemmer overens med køberens forskrifter eller tegninger iht. de frigivne ordreprøver, sælgeren kontraktstridigt benytter de hjælpematerialer, der befinder ejes af køberen - især overlader dem til tredje part eller fremstiller dele til tredje part -, sælgeren bringer hjælpematerialerne i fare ved at tilsidesætte sine pligter eller køberen som følge af en uforudset omstændighed har brug for hjælpematerialerne, der er udlånt til opfylde af kontrakten.

(16.4) Efter opsigelse af/tilbagetræden fra aftalen skal alle hjælpematerialer, der ejes af køberen leveres tilbage, såfremt hjælpematerialerne ikke anvendes til garantien eller køberen giver afkald på sine garantikrav/garantier.

(16.5) I så fald tilkommer sælgeren ingen rettighed til besiddelse, såfremt hjælpematerialerne ikke anvendes til garanti eller køberen har givet afkald på garantikrav/garantier.

(16.6) Hvis køberen også kræver at få udleveret eksterne materialer, der er nødvendige for fremsættelsen af erstatnings-/garantikrav, giver køberen hermed udtrykkeligt afkald på erstatning-/garantikrav, således der ikke kan afledes en ejendomsret for sælgeren.

(16.7) I øvrigt gælder de lovlige opsigelses- og tilbagekaldsregler.

§ 17 Værneting og opfyldelsessted

(17.1) Værneting for alle tvister, herunder veksler og checks, er byretten i Menden/landsretten i Arnsberg. Køberen har dog også ret til at anlægge sag imod sælgeren i det retsområde, hvor denne har sit hovedsæde.

(17.2) Opfyldelsesstedet for leveringen, alle ydelser og betalinger for firmaerne OBO Bettermann Vertrieb Deutschland GmbH & Co. KG samt for OBO Bettermann Projekt und Systemtechnik GmbH, firmaerne OBO Bettermann Export GmbH & Co. KG, Flugplatzgesellschaft Arnsberg - Menden mbH, FAM Holding GmbH, OBO JET-CHARTER GmbH og OBO Bettermann Produktion Deutschland GmbH & Co. KG samt OBO Bettermann Holding GmbH & Co. KG er opfyldelsesstedet Menden (Sauerland).

§ 18 Andre bestemmelser og gyldig version

(18.1) I henhold til den tyske databeskyttelseslov har køberen ret til at behandle og lagre data om sælgeren vedrørende forretningsforholdet eller i forbindelse med dette, uanset om dataene er tilvejebragt af sælgeren eller af en tredjepart.

(18.2) Sælgeren anerkender, at køberens adfærdskodeks bliver en del af den eksisterende eller fremtidige kontrakt mellem køberen og sælgeren, og at sælgeren er bundet af dens bestemmelser og skal handle i overensstemmelse med bestemmelserne i køberens adfærdskodeks i fremtiden. Sælgeren skal så vidt muligt også pålægge sine egne leverandører og tjenesteudbydere de forpligtelser, der følger af køberens adfærdskodeks. (Køberens adfærdskodeks er tilgængelig på følgende link: www.obo-bettermann.com/company/compliance/)

(18.3) Kun tysk lovgivning finder anvendelse. FN's internationale købelov (CISG) finder ikke anvendelse.

(18.4) I det omfang sælgeren og køberen er enige om gyldigheden af en af de internationale handelsbestemmelser (“Incoterms”), der er udarbejdet af det internationale handelskammer (ICC), er den aktuelle version af den pågældende bestemmelse gældende.

(18.5) I tilfælde af forskelle mellem den danske og den tyske udgave gælder den tyske udgave af AEB