Salgs- og leveringsbetingelser

for firmaerne

  • OBO Bettermann Vertrieb Deutschland GmbH Co. KG,
  • OBO Bettermann Projekt und Systemtechnik GmbH,
  • OBO Bettermann Export GmbH & C. KG,
  • Flugplatzgesellschaft Arnsberg – Menden mbH,
  • FAM Holding GmbH,
  • OBO JET-CHARTER GmbH,
  • Grundstücksverwaltung OBO Bettermann GmbH & C. KG,
  • OBO Bettermann Produktion Deutschland GmbH & Co. KG såvel som
  • OBO Bettermann Holding GmbH & Co. KG

§ 1 Generelt

(1.1) De følgende almindelige forretningsbetingelser (i det følgende kaldet “AFB” eller “KLB”) gælder i den til enhver tid aktuelle udgave for alle nuværende og fremtidige aftaler, der indgås mellem OBO Bettermann Vertrieb Deutschland GmbH & Co. KG, OBO Bettermann Projekt und Systemtechnik GmbH, OBO Bettermann Export GmbH & Co. KG, Flugplatzgesellschaft Arnsberg - Menden mbH, FAM Holding GmbH, OBO JET-CHARTER GmbH, Grundstücksverwaltung Bettermann GmbH & Co. KG, OBO Bettermann Produktion Deutschland GmbH & Co. KG samt OBO Bettermann Holding GmbH & Co. KG (i det følgende “sælgeren”) og den aktuelle (eller fremtidige) kontrahent (i det følgende “kunden”) om salg og/eller levering af varer, såfremt de anvendes i forhold til virksomheder, juridiske personer og offentligretlige særformuer i den betydning, som er defineret i § 310 I i den tyske civillovgivning (i det følgende “BGB”).

(1.2) Der gøres udtrykkeligt opmærksom på, at ud over de lokale AFB'er gælder også tillægsbetingelserne for anlægsbyggeri, såfremt aftalen indgås med OBO Bettermann Projekt und Systemtechnik GmbH. Tillægsbetingelserne for anlægsbyggeri vedlægges i så fald tilbuddet eller accepten af tilbuddet.

(1.3) Der gøres udtrykkeligt opmærksom på, at kundens AFB'er kun bliver en integreret del af aftalen, når de anerkendes skriftligt af sælger. De bliver i særdeleshed ikke en integreret del af aftalen ved adfærd af en art, hvor kunden tydeligt henviser til sine AFB'er, og sælger ikke modsiger deres gyldighed.

(1.4) Såfremt kundens AFB'er er blevet en del af aftalen, og der er uoverensstemmelse mellem AFB'erne, bliver AFB'erne fra begge parter kun en integreret del af aftalen, for så vidt som de er overensstemmende (princippet om matchende regler). Ved uenigheder som følge af modstridende AFB'er, fortolkes betingelserne primært under hensyntagen til parternes gensidige interesser, og der sigtes på en løsning, som er i begge parters interesse. Er dette ikke muligt, gælder de lovfæstede regler subsidiært. Uenigheder berører ikke kontraktens og AFB'ernes gyldighed i øvrigt.

(1.5) Aftaler og ændringer i aftaler er kun gyldige, når de er aftalt skriftligt; kravet om skriftlighed tjener ikke kun bevisformål, men er desuden en retsstiftende gyldighedsbetingelse for viljeserklæringerne (præceptiv skriftlighed). Dette gælder også for en ændring af denne skriftlighedsklausul. Uformelt indgåede aftaler og aftaleændringer er dog gyldige, når de indgås via en individuel aftale i betydningen som defineret i § 305b BGB. Det præciseres udtrykkeligt, at skriftlighedskravet er overholdt ved telekommunikationsmeddelelser (e-mail, fax) (jf. § 127 II, stk. 1 BGB).

(1.6) Disse VLB'er kan til hver en tid ændres med henblik på tilpasning efter lovændringer, ændringer i retspraksis eller i tilfælde af væsentlige ændringer i de økonomiske forhold.
Disse ændringer træder i kraft, såfremt sælger har givet kunden meddelelse om den nye version af KLB'erne i tekstform og med tydelig fremhævelse af ændringerne, såfremt sælger allerede ved meddelelsen om den nye version gør opmærksom på, at ændringerne også træder i kraft uden bekræftelse fra kunden, når kunden ikke gør indsigelse mod ændringerne inden for fristen, og kundens indsigelse ikke meddeles inden for 2 (to) uger fra modtagelse af meddelelsen.

(1.7) Sælger forbeholder sig ret til tekniske ændringer i konstruktion, form og materiale også i leveringstiden, for så vidt som ændringerne er rimelige for kunden, og der ikke er aftalt noget, som er i strid med det.

§ 2 Tilbud

(2.1) Tilbud fra sælgers side er altid uforpligtende og er blot en opfordring til interessenten om at afgive et bindende tilbud.

(2.2) Tilbud fra sælger gælder, såfremt de ikke indeholder nogen afvigende oplysninger - med forbehold for tilstrækkelig garantistillelse for kontraktbeløbet (f.eks. via en kreditforsikring eller bankgaranti) - i fire uger fra afgivelsen af tilbuddet.

(2.3) Eventuelle bilag, der hører til tilbuddet, såsom illustrationer, prospekter, tegninger, mål, værdier for belastningsevne og vægtangivelser, er med forbehold for afvigelser, som er kutyme i branchen og/eller inden for den sædvanlige produktionstolerance.

(2.4) Vareprøver er uforpligtende prøveeksemplarer. Ved køb efter prøve er det med forbehold for afvigelser, som er kutyme i branchen, og/eller som ligger inden for den sædvanlige produktionstolerance. Prøver skal senest inden for fire uger efter modtagelsen tilbageleveres til sælger i fejlfri tilstand, såfremt andet ikke er aftalt. Sker tilbagelevering ikke inden for denne frist eller i korrekt stand, har sælger ret til at fakturere købsprisen for vareprøven i henhold til den aktuelle prisliste.

§ 3 Enerettigheder

(3.1) Sælger beholder ophavsretten til tegningerne og andre konstruktionsdokumenter og -data. Disse må ikke stilles til rådighed for tredjemand, når intet andet er aftalt, f.eks. i tilfælde af at data/tegninger/billeder skal anvendes til en webshop.

(3.2) Kunden garanterer over for sælger, at fremstilling og levering af varer, som er fremstillet efter dennes anvisninger, ikke krænker tredjemands ophavsrettigheder. I tilfælde af, at tredjemand gør ophavsrettigheder gældende over for sælger, er sælger berettiget til uden retlig prøvelse efter høring af kunden at træde tilbage fra dermed korresponderende aftaler; medmindre tredjemand skriftligt gør ophavsrettigheder gældende over for sælger inden otte dage.

(3.3) Kunden skal friholde sælger for krav i forbindelse med, at tredjemand gør krav gældende vedrørende ophavsrettigheder, såfremt han er ansvarlig for dette. Allerede leverede ydelser og udgifter fra sælgers side er i tilfælde af, at tredjepart gør ophavsrettigheder gældende, ikke berørt i forhold til refusion eller erstatning.

§ 4 Priser og betalingsmodaliteter, oplysningspligt

(4.1) De priser, som er anført i sælges tilbud og bilag, gælder for levering ab sælgers fabrik eller ab sælgers lager. Priserne er ekslusive den til enhver tid gældende moms, omkostninger til pakning, læsning og aflæsning, fragt, told, forsikring, demontering, tilbagekaldelse og korrekt genanvendelse og bortskaffelse af elektriske og elektroniske apparater til erhvervsmæssig formål i direktivet om indsamling af affald fra elektrisk udstyr, såfremt andet ikke er aftalt. Gebyrer, skatter, afgifter og andre udgifter i forbindelse med leveringen bæres af kunden. Såfremt intet andet er aftalt, omfatter den fra sælger overtagne forsendelse ikke aflæsning og installation af varen.

(4.2) De stykpriser, som er anført i et tilbud fra sælger, gælder kun ved bestilling af den samlede mængde, som er anført i det gældende tilbud eller det konkrete ydelsestilbud. Hvis bestillingen afviger fra sælgers tilbud i forhold til mængde eller omfang, gælder de i tilbuddet anførte priser ikke for sælger.

(4.3) Betalinger af fakturaer samt kreditnotaer, som er indgået inden for 10 (ti) dage efter fakturamodtagelse, fratrækkes - med undtagelse af vekselbetaling - 2 (to) procent kontantrabat omregnet til nettoværdi. Betalinger, der indgår inden for 30 (tredive) dage fra faktureringsdatoen, fratrækkes ingen kontantrabat omregnet til nettoværdi. Monteringsydelser samt alt lønarbejde skal betales inden for 10 (ti) dage uden rabat. Indgående betalinger afskrives i første omgang på omkostninger, derefter på renter og til sidst på den længst udestående gældsforpligtelse.

(4.4) Alle fakturaer samt kreditnotaer er - med forbehold af enkeltstående tilfælde, hvor der foreligger en skriftlig aftale om andet - forfalden til betaling uden fradrag senest inden for 30 (tredive) dage fra fakturering. Derefter anses betalingsfristen som værende overskredet. Betalinger skal udelukkende foretages, ved angivelse af fakturanummeret, til den konto, der fremgår af sælgerens faktura, og i den aftalte valuta. Alle betalinger, uanset form, anses først for at være indfriet, når sælgeren frit kan disponere over det betalte beløb. Sælgeren er ikke forpligtet til at godtage veksel eller checks. Hvis betaling via disse metoder bevilges, accepteres de udelukkende under forbehold af diskonteringsmuligheden mod godtgørelse af alle udgifter. Ydermere er sælger ikke forpligtet til at forelægge veksler og checks eller til at protestere sådanne veksler og checks i rette tid.

(4.5) Kunden står inde for rigtigheden af sit momsregistreringsnummer, som skal meddeles øjeblikkeligt og uden særlig henstilling. Kunden forpligter sig til øjeblikkeligt at meddele alle eventuelle ændringer af vedkommendes firmabetegnelse, postadresse, leveringsadresse og momsregistreringsnummer til både sælger og det nationale skattevæsen.

(4.6) Sælger har ret til i givet fald at tilpasse sine priser til de fremherskende prisniveauer på markedet, hvis der skulle indtræde løn-, materialepris- eller skattestigninger mellem indgåelse af kontrakten og kontraktens udførelse. I tilfælde af en stigning af børsnoteringerne for ikke-jernholdige metaller forbeholder sælger sig ret til at beregne differencen, der gælder på dagen for ordretilgangen, i form af et pristillæg for produkter, som indeholder kobber, sølv eller messing. I tilfælde af yderligere ændringer af børsnoteringerne forbeholder sælger sig ret til at korrigere prislistens medregnede basis.

(4.7) Priserne på produkter af messing og kobber er underlagt visse svingninger, der følger de respektive metalnoteringer. Priserne på messingartiklerne er baseret på en metalnotering på 150,00 euro for Ms 58, mens priserne på kobberprodukterne er baseret på en værdi for elektrolytkobber på 200,00 euro. Hvis disse kurser enten stiger eller falder med mere end 15,00 euro, beregnes der et pristillæg eller -nedslag på 5 % pr. 15 (femten) punkter.
Til beregningen af pristillæggene eller -nedslagene anvendes den notering, der gælder på den dato, hvor sælgeren modtog tilbuddet.

(4.8) I tilfælde af betalingsmisligholdelse fra kundens side er sælger i henhold til § 247 BGB berettiget til at fakturere morarenter, der beløber sig til 9 (ni) procentpunkter pro anno over den gældende basisrentesats. Dette har ingen indflydelse på retten til at rejse yderligere krav om erstatning for betalingsmisligholdelse.

(4.9) Kunden kan udelukkende modgå sådanne krav med ubestridte, retskraftige krav, der er modne til domsafsigelse, samt med krav fra det samme kontraktforhold. Fremsættelsen af tilbageholdelsesretten tillades kun for så vidt, at de underliggende modkrav er blevet konstateret som værende ubestridte, endelige eller modne til domsafsigelse.

(4.10) Når der foreligger omstændigheder, hvor man kunne forvente, at kunden ikke længere kan opfylde sine forpligtelser på permanent basis (f.eks. som resultat af en vedvarende økonomisk krise), og det derfor ikke længere kan forlanges af sælger, at denne fastholder kontrakten, eller hvis de juridiske forhold, der var gældende på tidspunktet for aftaleindgåelsen, forandres i væsentlig grad/kontrollen over kunden eller en betydelig del af dennes kapitalinteresser overgår til andre fysiske eller juridiske personer, og denne ombytning fornuftigvis ikke kan bydes sælger, har sælger ret til at kræve garantistillelse i form af forudbetaling eller bankgaranti (efter kundens valg) for stadigt udestående ydelser inden for en frist på mindst én uge samt at tilbageholde sin ydelse, indtil en sådan garanti tilvejebringes. Efter udløb af en rimelig frist har sælgeren atter ret til at udtræde af kontrakten samt til at forlange skadeserstatning. Derudover kan sælger i dette tilfælde tilbagekalde videresalgsbeføjelsen og inkassofuldmagten i henhold til § 8.8 tillige med retten til be- eller forarbejdelse, sammensætning eller kombination af allerede leverede varer i henhold til §§ 8.4-8.5 samt forlange tilbagelevering af de leverede varer i henhold til §§ 8.8-8.9.

(4.11) Hvis de juridiske forhold, der var gældende på tidspunktet for aftaleindgåelsen, forandres i væsentlig grad, eller hvis kontrollen over kunden eller en betydelig del af dennes kapitalinteresser overgår til andre fysiske eller juridiske personer, er kunden forpligtet til omgående at oplyse om disse ændrede forhold.

(4.12) Med henblik på at kunne foretage en afgiftsfri levering og ikke i stedet først udarbejde alle fakturaer med omsætningsafgifter og derpå refundere omsætningsafgifterne efter modtagelse af dokumenterne er kunden forpligtet til at fremlægge udførselsbeviserne. I den forbindelse skal kunden påvise levering af varen, idet vedkommende sender det tilsvarende originaldokument til sælgeren inden for 4 (fire) uger fra afhentning/afsendelse af varen. Indgår dokumentet ikke hos sælger inden for denne frist, har sælger ret til at fakturere kunden for den aktuelt gældende omsætningsafgift på varens nettoværdi.

(4.13) Fakturanedskæringer, difference, debetnotaer eller øvrige dissenser forandrer ikke fakturaens oprindelige betalingsfrist. Samtlige ubestridte, fordringer, hvor der hersker enighed, forfalder i henhold til den oprindelige regnskabsaflæggelse. Kreditnotaer, der udfærdiges af sælger med henblik på afregninger af differencer, forandrer på ingen måde fakturaens oprindelige betalingsfrist.

§ 5 Levering

(5.1) Emballering, transportvej og befordringsmiddel er grundlæggende i overensstemmelse med differentierede kontraktpriser. Derudover gælder forskrifterne i § 4.1 principielt. Omkostningerne for emballering, transportvej og befordringsmiddel beregnes af sælger.

(5.2) En frankolevering, altså en fragt- og emballeringsfri levering inden for Tyskland, leveres frit i hus fra en ordreværdi på 2.500,00 euro. Det præciseres, at en levering "frit i hus" betyder, at fragtføreren åbner sit køretøj på det aftalte leveringssted og stiller det til rådighed til aflæsning. Kunden står for aflæsningen samt transport af varen på stedet.

(5.3) Sælger tager intakte returlastbærere tilbage ved fragtfri tilvejebringelse. De EPP-paller, der blev anvendt til transport, skal omgående returneres til fragtføreren eller sendes retur. Nærmere oplysninger om afviklingen kan indhentes fra den aktuelt gældende udgave af sælgerens afvikling af lastningshjælpemidler, der er tilgængelig på og kan lagres permanent fra internettet, og som indgår som del af denne kontrakt.

(5.4) De mindste salgsenheder, der er defineret i de respektive stamdata, er bindende. Varer, der bestilles under den mindste salgsenhed, rundes derfor automatisk, altså uden drøftelse med køber, op til den næste mindste salgsenhed.

(5.5) I overensstemmelse med gældende markedsnormer respektive den nationale eller internationale standard forbeholder sælger sig retten til under- og overleveringer, særligt i forbindelse med kontraktbetinget fremstilling. Hvis der kræves nøjagtig overholdelse af den angivne kvantitet, kræves der en udtrykkelig henvisning, som skal bekræftes.

(5.6) Sælgeren er berettiget, men ikke forpligtet, til at foretage delleverancer, for så vidt delleverancerne er rimelige for kunden. Delleverancer kan faktureres separat.

(5.7) Kunden kan ikke afvise over- eller underleverancer i et rimeligt omfang. Anfægtelse af en over- eller underleverance berettiger ikke til afvisning af yderligere leverancer inden for rammerne af den samme eller en anden kontrakt. I tilfælde af specialfremstillinger forbeholder sælger sig retten til en over- eller underleverance på 10 % af den bestilte kvantitet. I dette tilfælde faktureres der udelukkende for den faktisk leverede mængde.

(5.8) Proforma-købsordrer og købsordrer til successiv levering forpligter kunden til at modtage den samlede mængde, der danner grundlag for proforma-købsordrerne og købsordrerne til successiv levering. For så vidt der ikke fremgår bestemte købsordrer til successiv levering på baggrund af kontrakten eller anden aftale, skal der gives afsendelsesordre på den samlede varemængde i proforma-købsordren eller købsordren til successiv levering inden for 3 (tre) måneder. Hvis der ikke modtages nogen afsendelsesfrist fra kunden, har sælger ret til at levere den komplette samlede mængde til kundens fysiske adresse og fakturere herfor 4 (fire) uger efter skriftlig bekendtgørelse herom med henvisning til konsekvenserne af den udeblivende afsendelsesordre. Sælgerens rettigheder hvad angår kundens betalingsmisligholdelse berøres ikke heraf.

(5.9) Sælgers leveringsforpligtelse er dog underlagt fejlfri og rettidig selvlevering, såfremt sælger fremskaffer varen som helhed eller dele heraf fra en underleverandør. Dette gælder ikke, hvis sælger er skyld i den manglende levering eller forsinkelse.

(5.10) Hændelser, som f.eks. de nedenstående, som sælgeren inden for rammerne af normal driftsrisiko ikke er ansvarlig for, og som i væsentlig grad vanskeliggør eller sågar umuliggør (del-)leveringen, berettiger sælgeren til efter eget valg at udskyde (del-)leveringen, så længe forhindringen står på, eller at træde ud af kontrakten. I alle tilfælde kan kunden af sælgeren kræve en forklaring på, hvorvidt denne agter at (del-)levere inden for en frist, der passer til omstændighederne, eller træde ud af kontrakten.
Ved foranstaltninger i forbindelse med faglig aktion, strejke og lockouts, forvaltningsakter, problemer med fremskaffelse af materialer, fejlvarer og omarbejdning, driftsforstyrrelser og personalemangel, mangel på transportmidler samt ved forekomst af andre uforudsete hændelser, som sælger ikke er herre over, forlænges leveringsfristen i overensstemmelse med disse hændelsers varighed.

(5.11) Er varerne klar til forsendelse, anses kunden desuden for at have misligholdt modtagelsen, hvis sælger i forbindelse med levering ab fabrik/lager eller aftalt afhentningspligt blot har tilbudt vedkommende leveringen pr. skrift, eller hvis kunden har erklæret, at denne definitivt ikke agter at modtage leveringen.

(5.12) Kontraktmæssigt adviserede, leveringsklare varer skal øjeblikkeligt godtages af kunden. I modsat fald anses kunden for at have misligholdt modtagelsen, således at sælger – uden skadevirkning for dennes øvrige rettigheder – berettiges til – for kundens regning og risiko – at enten afsende eller opmagasinere varen og efter udløbet af en frist på en uge fakturere herfor. Det samme gælder, hvis der ikke gives en hel eller delvis afsendelsesordre på varen inden for den gængse tidsfrist (jf. § 5.8).

(5.13) I tilfælde af, at kunden misligholder modtagelsen eller overtræder andre pligter vedrørende ydelse og medvirken, er sælger berettiget til at forlange erstatning for de skader, som denne har pådraget sig, inklusive eventuelle merudgifter.

(5.14) Misligholder kunden sin opfyldelse af de forpligtelser, der fremgår af de ovenstående forskrifter, med mere end en måned, kan sælgeren – uden skadevirkning for yderligere rettigheder – i stedet for kontraktopfyldelse – af kunden forlange en konventionalbod på 5 (fem) procent af fakturabeløbet og enten sælge den eventuelt opmagasinerede vare til en anden eller skrotte denne under hensyntagen til kundens interesser. Konventionalboden tilregnes en eventuel skadeserstatning eller omkostningsgodtgørelse, der skal bæres af kunden. En mængderabat, som blev bevilget for tidligere leveringer i henhold til denne aftale, skal i så tilfælde tilbagebetales af kunden.

§ 6 Leveringsfrister og -terminer

(6.1) Leveringsfrister og -terminer skal anses som værende omtrentlige, medmindre der forelægger en udtrykkelig aftale om det modsatte.

(6.2) Overholdelsen af leveringsfrister og -terminer afhænger af den rettidige opfyldelse af kundens kontraktmæssige forpligtelser. Leveringsfrister begynder på datoen for sælgerens ordrebekræftelse, men dog ikke før klargørelse af samtlige af ordreudførelsens enkeltheder samt modtagelse af alle bilag, der er påkrævede for ordreudførelsen, og andre specifikationer, der påhviler kunden, samt modtagelse af en eventuelt aftalt delvis forudbetaling. Opfyldes disse forudsætninger ikke rettidigt, så forlænges leveringsfristerne og -terminerne tilsvarende. Dette gælder ikke, hvis sælger bærer skylden for forsinkelsen. Leveringsfristen regnes for at være opfyldt, hvis varen forlader fabrikken/lageret på det aftalte tidspunkt, eller kunden har fået besked om, at varen er klar til forsendelse, men ikke kan forsendes rettidigt grundet forhold, som sælger ikke er herre over. De ovenstående bestemmelser finder tilsvarende anvendelse for leveringsterminer.

(6.3) Sælgeren kan ved senere ændringer af kontrakten, der blev tilføjet efter kundens ønske, forlange en passende forlængelse af leveringsfristerne og -terminerne. Forsinkes leveringen efter kundens ønske eller på grund af handlinger fra kundens side, opmagasineres varen for kundens regning og risiko, for så vidt andet ikke er aftalt.

(6.4) Påkrævede godkendelser fra myndighedernes og andre tredjeparters side, eksempelvis til udførelse af installationer eller leveringer, f.eks. med henblik på import, skal indhentes af kunden. Hvis sådanne godkendelser ikke foreligger i rette tid (hvilket vil sige ved begyndelsen af sælgers opfyldelseshandlinger), så forlænges leveringsfristen derefter.

(6.5) Sælger har ret til at foretage delleverancer samt leverancer før forfaldsdagen samt til at fakturere disse separat. Foreligger der aftale om levering efter nærmere ordre, så anses en afsendelsesordre for at være givet på varen senest tre måneder efter bestilling, medmindre andet er aftalt. Kunden er underlagt en købspligt, som, hvis den overtrædes, berettiger sælgeren til – for købers regning og i købers navn – at opmagasinere varen hos tredjepart eller at levere varen til kundens hjemadresse.

(6.6) I tilfælde af artikler, der specialfremstilles af sælger i henhold til kontrakten, forpligter kunden sig til at købe disse. Det aftales udtrykkeligt, at kunden i tilfælde af dennes tilbagetræden fra kontrakten bærer alle omkostninger, der er opstået frem til tidspunktet for kundens tilbagetræden.

(6.7) Uforudseelige omstændigheder, som ligger uden for sælgers kontrol, såsom krig, krigsfare, oprør, tredjeparts voldshandlinger mod personer eller genstande, statslige interventioner, herunder valuta- og handelspolitiske foranstaltninger, arbejdskonflikter hos sælger eller dennes leverandører eller speditørfirmaer, afbrydelser af de beregnede trafikforbindelser, brand, mangel på råvarer, mangel på energi og øvrige uforskyldte driftsforstyrrelser hos sælger eller dennes leverandører, forlænger fast aftalte leveringsfrister og -terminer i overensstemmelse med hindringens varighed. Dette gælder også, selv hvis sælger allerede er forsinket, eller såfremt de ovenstående opfyldelseshindringer allerede forelå forud for indgåelse af kontrakten, men ikke var sælgeren bekendt. Sælger giver omgående kunden besked om forhindringer af ovenstående art.

(6.8) Varer leveringsforsinkelser, der kan føres tilbage til disse forhindringer, i mere end to måneder, er begge parter berettigede til at træde tilbage fra kontrakten efter en passende frist. Kunden kan dog først træde tilbage fra aftalen, hvis sælgeren efter kundens opfordring ikke inden for en uges frist forklarer, hvorvidt denne vil træde tilbage eller levere inden for en passende frist. Samme hævebeføjelse opstår uafhængigt af den førnævnte frist, hvis udførelsen af kontrakten er blevet urimelig for én af parterne som følge af den indtrufne forsinkelse.

§ 7 Varereturneringer

(7.1) Kunden har udelukkende ret til returnering af ikke-påkrævede varer - med undtagelse af garantisager eller andre lovfæstede returneringsforpligtelser - efter skriftligt samtykke fra sælger. Der hverken accepteres eller behandles forespørgsler om returneringer, hvis nettovareværdi - før udgående moms - ligger under 15,00 euro pr. artikel. Krediteringer eller modregninger, der opstår som følge af returneringer, kan højst beløbe sig til 70 (halvfjerds) procent af nettovareværdien.

(7.2) Derudover skal de nedenstående forudsætninger og betingelser opfyldes i henhold til §§ 7.3-7.6, og der må ikke foreligge noget tilfælde af § 7.7.

(7.3) En returnering er kun tilladt op til maks. 12 (tolv) måneder efter leveringsdatoen og kun ved specifikation af et følgeseddels- og fakturanummer fra sælgeren.

(7.4) Aktuelle katalogvarer skal returneres i upåklagelig, videresalgsegnet tilstand. Alle varer skal returneres ubrugt, ubeskadiget, i originalemballage samt i fuldstændige kolli. Mindsteværdien af lageropgørelsen pr. artikel beløber sig til 15,00 euro.

(7.5) Returneringen skal indberettes og skriftligt bekræftes af sælger med et returneringsnummer. Varen kan eventuelt gøres genstand for en syns- og skønserklæring på stedet, der foretages af sælger, og som skal tolereres af kunden. Sælgers returneringsbekræftelse skal vedlægges forsendelsen. Tilbagesendelsen leveres frit. En refusion finder sted pr. kreditering. Kun godkendte og upåklagelige artikler krediteres. Debetnotaer fra kunden godtages ikke.

(7.6) Sælger opkræver et ekspeditionsgebyr på 30 (tredive) procent af den pågældende vareværdi for håndtering og kontrol inden for rammerne af kvalitetsstyringssystemet ISO 9001. Sælgeren forbeholder sig ret til at opkræve køberen for eventuelle ekstra omkostninger til ompakning og rengøring af varerne.

(7.7) Specialfremstillinger, ikke-listede/inaktive artikler og udgåede typer, underskredne kolli og gamle modeller tages ikke retur.

(7.8) Hvis ét af punkterne, der nævnes under § 7.7, gør sig gældende, bortskaffes den returnerede vare efter drøftelse med kunden og efter udløb af en fastsat frist, der passer kunden.

§ 8 Ejendomsforbehold og -forhold

(8.1) Sælgeren forbeholder sig ejendomsretten til de leverede varer, indtil samtlige betalinger fra handelsforbindelsen med kunden er blevet modtaget. Ejendomsforbeholdet omfatter desuden den anerkendte saldo, for så vidt sælgeren debiterer fordringer over for kunden i løbende regning (kontokurantforbehold).

(8.2) De med henblik på udførelsen af kontrakten og af sælger tilvejebragte formularer, værktøjer, konstruktionsdokumenter og øvrige, tilsvarende aktiver forbliver ligeledes sælgers ejendom. I særdeleshed opstår der ingen ejendomsrettigheder alene af det faktum, at kunden har taget del i omkostningerne til fremstilling af formularerne, værktøjerne, konstruktionsdokumenterne og øvrige, tilsvarende aktiver.

(8.3) Så længe ejendomsretten ikke er overgået til kunden, er denne forpligtet til at behandle den købte vare på fagligt forsvarlig vis og til entydigt og vedvarende at mærke varen som sælgerens ejendom. I særdeleshed i tilfælde af særligt værdifulde varer er kunden forpligtet til for egen regning at forsikre varen mod tyveri, brand- og vandskader til varens fulde værdi. I tvivlstilfælde skal kunden rådføre sig med sælger. Skal der udføres service- og eftersynsarbejde, har kunden pligt til at lade disse udføre i rette tid og for egen regning.

(8.4) Kundens forarbejdelse eller ændring af de leverede varer udføres altid for sælgeren som producent i henhold til § 950 BGB (producentklausulen), dog uden forpligtelse for denne. Forarbejdes de leverede varer sammen med andre genstande, der ikke tilhører sælger, erhverver sælgeren medejerskab i den nye genstand i henhold til værdiforholdet mellem den leverede vare og de andre forbundne eller kombinerede varer på tidspunktet for forarbejdelsen. Aktiver, der opstår som følge af forarbejdelsen, behandles i øvrigt på samme måde som varer, der er underlagt ejendomsforbehold.

(8.5) Sammensættes eller kombineres de leverede varer uadskilleligt med andre genstande, der ikke tilhører sælger, erhverver sælgeren medejerskab i det nye aktiv i henhold til værdiforholdet mellem den leverede vare og de andre forbundne eller kombinerede varer på tidspunktet for sammensætningen eller kombinationen. Fandt sammensætningen eller kombinationen sted således, at kundens aktiv skal anses som hovedaktiv, så overdrager kunden et delvist medejerskab til sælgeren i et rimeligt forhold. Det dertil rettede tilbud accepteres hermed udtrykkeligt.

(8.6) Kunden er forpligtet til – vederlagsfrit og med rettidigt omhu – at stå for håndteringen af sælgerens (med-)eje; dette skal behandles på samme måde som varer, der er underlagt ejendomsforbehold. Derved hæfter kunden for større omhu, end denne normalt udviser i egne anliggender.

(8.7) Før overførslen af ejerskabet må sælgerens vare hverken pantsættes eller anvendes som sikkerhedsstillelse uden forudgående skriftligt samtykke. Sælgeren skal omgående oplyses om erklæring eller fremsættelse af en tredjeparts rettigheder til varen. Endvidere skal alle oplysninger, der kræves for en eventuel indgriben fra sælgers side, tilvejebringes, og de nødvendige papirer og øvrige dokumenter skal udleveres. Opfylder kunden ikke anmodningerne, påhviler omkostningerne for de deraf opståede skader kunden. I dette tilfælde forfalder de samlede gældsfordringer mod kunden til øjeblikkelig betaling.

(8.8) Så længe kunden retter sig efter kontrakten, altså eksempelvis overholder de kontraktmæssige betalingspligter, er kunden berettiget til at videresælge respektive anvende de leverede varer efter sædvanlig forretningspraksis samt til at opkræve de tilsvarende tilgodehavender efter overdragelse. I modsat fald kan bemyndigelsen tilbagekaldes. Afhændes varen, før sælgerens tilgodehavender er blevet betalt, er kunden forpligtet til at opretholde og sikre sælgerens ejendomsrettigheder frem til den fuldstændige amortisering af tilgodehavenderne. Med henblik herpå overdrager kunden allerede nu samtlige tilgodehavender (de tilgodehavender, der er kommet i stand gennem videresalget, samt kundens øvrige afledte rettigheder og sikkerhedsrettigheder fra videresalget så vel som eventuelle erstatningsrettigheder som følge af beskadigelse og ødelæggelse af varen, der er underlagt ejendomsforbehold, hvorunder der også falder en forsikringssum, der træder i stedet for ejendomsforbeholdet), der beløber sig til fakturaslutbeløbet (inkl. moms), som tilfalder kunden fra dennes aftagere eller andre tredjeparter gennem videresalget, og det uanset om de leverede varer blev videresolgt uden eller efter aftale. Overdragelsen accepteres hermed udtrykkeligt. Hvis kundens medeje sælges, udvides overdragelsen af tilgodehavendet til det beløb, der svarer til sælgers andelsværdi. Kunden er autoriseret til at opkræve tilgodehavenderne selv efter overdragelsen af tilgodehavenderne. Sælgers bemyndigelse til selv at opkræve tilgodehavenderne påvirkes ikke heraf. Ikke desto mindre forpligter sælger sig til ikke at opkræve tilgodehavendet, så længe kunden opfylder sine betalingsforpligtelser på behørig vis og ikke overskrider betalingsfristen. Under alle omstændigheder kan sælger anmode om, at kunden fremlægger de tildelte fordringer og disses debitorer, tilvejebringer alle de oplysninger, der er nødvendige med henblik på opkrævning, og udleverer de tilknyttede dokumenter samt underretter debitorerne (tredjeparterne) om overdragelsen. I dette tilfælde har sælgeren – uden skadevirkning for yderligere rettigheder – i særdeleshed ret til at for kundens regning atter tage de leverede varer (eller deres surrogat) i sin midlertidige besiddelse og, efter at have udstedt en advarsel herom, udnytte de leverede varer (eller deres surrogat) for kundens regning efter behørigt skøn, i hvilken forbindelse kunden derefter tildeles en tilsvarende kreditnota (minus udnyttelsesomkostningerne).

(8.9) Varen, der er underlagt ejendomsforbehold, står ikke kunden til rådighed i andre henseender, og kunden er i særdeleshed ikke berettiget til at pantsætte varen eller anvende denne som sikkerhedsstillelse. Sælger kan endvidere kalde kundens bemyndigelse tilbage i tilfælde af overtrædelse af forpligtelserne i henhold til §§ 3, 8 samt i tilfælde af udeblivende betaling af fakturaen. I disse tilfælde forbydes kunden desuden at be- og forarbejde varerne, der er underlagt ejendomsforbehold. Dette forbud gælder også for sammensætning eller kombination med andre varer. Sælgeren er i så tilfælde berettiget til at tage de leverede varer retur, og kunden er forpligtet til tilbagelevering heraf. Sælgers tilbagetagelse af de leverede varer indebærer en tilbagetræden fra kontrakten. Pantsættelsen af de leverede varer indebærer desuden en tilbagetræden fra kontrakten. Kunden skal omgående skriftligt underrette sælgeren om eventuelle pantsættelser eller andre indgreb fra tredjeparts side.

(8.10) Hvis kunden desuden har misligholdt sine betalingsforpligtelser overfor sælger med mere end tre uger, kan sælgeren for kundens regning forlange de varer, der er underlagt ejendomsforbehold, samt inddrive de tilgodehavender og andre fordringer, der er overdraget til sælgeren. Sælger kan desuden – for så vidt der foreligger en sikkerhedsret fra sælgers side – efter behørigt skøn anvende den vare, der er underlagt ejendomsforbehold, til opfyldelse af sine fordringer på bekostning af kunden. Det opnåede provenu, med fradrag af udnyttelsesomkostningerne, modregnes i sælgerens udestående fordringer mod kunden med udgangspunkt i de forfaldne, ældste fordringer.

(8.11) Sælgeren forpligter sig til at på kundens anmodning frigive de sikkerhedsstillelser, som denne er berettiget til, når deres værdi overstiger de tilgodehavender, der skal sikres – for så vidt som disse endnu ikke er blevet afregnet – med mere end 10 (ti) procent.

(8.12) Senest fra kundens amortisering af sælgerens samtlige tilgodehavender overgår alle overdragne fordringer med samt afledte rettigheder og sikkerhedsrettigheder endnu en gang til kunden.

§ 9 Garanti og ugyldiggørelse af garanti

(9.1) Kunden skal straks undersøge de leverede varer med rimelig grundighed og – om nødvendigt ved hjælp af stikprøvekontrol – kontrollere kvaliteten af de leverede varer og omgående påtale synlige fejl på skrift (ledsaget af stikprøver, hvis dette er praktisk muligt), i hvilken forbindelse faktura-, fabrikations- og forsendelsesnummeret skal oplyses. Skjulte fejl skal påtales på samme måde. Ellers betragtes varerne som godkendte uden forbehold. Eventuelle supplerende pligter for kunden i henhold til § 377 i den tyske handelslov (HGB) berøres ikke heraf.

(9.2) Kunden skal gøre opmærksom på åbenlyse mangler, der er opstået som følge af speditørens transport af varerne, i speditørens fragtbrev, så sælgeren senere kan gøre regres mod speditøren.

(9.3) Mindre afvigelser i dimensioner og design, der ligger inden for de teknisk specificerede tolerancer, berettiger ikke til reklamation.

(9.4) Garantien dækker ikke mangler, der opstår som følge af opstilling og montering, der ikke udføres af sælgeren, utilstrækkelig installation, manglende overholdelse af installationskravene og brugsbetingelserne, overbelastning af dele ud over den ydeevne, der er angivet af sælgeren, uagtsom eller forkert håndtering samt brug af uegnede driftsmaterialer. Det samme gælder også for defekter, der kan føres tilbage til materialer, som er stillet til rådighed af kunden. Sælgeren er heller ikke ansvarlig for skader, der kan føres tilbage til handlinger fra tredjepart, atmosfæriske udledninger, overspændinger samt kemiske påvirkninger, der ikke følger bestemmelserne. Garantien dækker ikke udskiftning af dele, der har været udsat for almindeligt slid og ælde. Dette gælder ikke, hvis manglen ikke kan føres tilbage til en af de nævnte omstændigheder.

(9.5) Sælger har ret til at nægte efterfølgende opfyldelse, når og så længe kunden ikke tillader sælgeren at kontrollere de identificerede fejl på behørig vis.

(9.6) I tilfælde af en berettiget og rettidig påtale af mangler skal sælgeren efter kundens anmodning og valg afhjælpe manglen ved hjælp af efterfølgende opfyldelse gennem enten at eliminere manglen eller ved at levere en mangelfri vare.

(9.7) Forældelsesfristen for erstatningskrav ved mangler og krav om refusion af udgifter i henhold til § 445a BGB beløber sig – med forbehold af §§ 307 nr. 7a) og b) BGB, ansvar i tilfælde af bevidst uredelighed, svigagtig fortielse af en mangel og tilstedeværelsen af en kvalitetsgaranti (§ 444 BGB) – til ét år fra overdragelse. I tilfælde af § 438 I, nr. 2b) BGB (evt. i forbindelse med § 651, stk. 1 BGB) respektive § 634a I, nr. 2 BGB fem år fra overdragelse respektive aftagelse (i forbindelse med bygninger og i forbindelse med et aktiv, der er brugt til en bygning i overensstemmelse med dens normale brug, og som har forårsaget dennes mangel).

(9.8) Regreskrav fra kunden i henhold til § 445a i BGB er udelukket.

(9.9) Ret til erstatning er endvidere begrænset i overensstemmelse med § 10.

§ 10 Ansvarsfraskrivelse og -begrænsning, udelukkelse af en konventionalbod

(10.1) Skader på liv, lemmer og helbred som følge af forsætlig (BGB § 276 III) eller uagtsom (BGB § 276 II) pligtforsømmelse fra sælgers side eller en forsætlig eller uagtsom pligtforsømmelse fra sælgers repræsentants eller medhjælpers (BGB § 278) side samt øvrige skader, der beror på en groft uagtsom pligtforsømmelse fra sælgers side eller en forsætlig eller groft uagtsom pligtforsømmelse fra sælgers repræsentants eller medhjælpers side som anført i BGB, §§ 309 nr. 7a) og b). Endvidere gælder nedenstående ansvarsfraskrivelser og -begrænsninger ikke, hvis der gives en garanti for varens kvalitet eller holdbarhed i henhold til § 444 BGB samt i tilfælde af svigagtig fortielse af en mangel, i tilfælde af en bindende forpligtelse i henhold til den tyske produktansvarslov ("Produkthaftungsgesetz") såvel som overtrædelse af en pligt, der muliggør en korrekt gennemførsel af ordren og hvor aftalepartneren regelmæssigt stoler og må stole på overholdelsen ( væsentlig pligt/kardinalspligt), i denne henseende gælder kun ansvarsbegrænsningerne i henhold til § 10.3 og 10.4.

(10.2) Sælger, dennes ledende medarbejdere og medhjælp kan i forbindelse med overtrædelse af ikke-væsentlige kontraktforpligtelser kun drages til ansvar for bevidst uredelighed og grov uagtsomhed.

(10.3) I tilfælde af skader forårsaget af uagtsomhed kan sælger, dennes repræsentanter og medhjælp kun drages til ansvar i tilfælde af overtrædelse af en pligt, hvis opfyldelse er påkrævet for en behørig gennemførelse af kontrakten, og hvis overholdelse den kontraktlige partner regelmæssigt stoler på og kan stole på (kontraktmæssig hovedforpligtelse/kardinalpligt). Beløbet er dog begrænset til de kontrakttypiske skader, der var forudseelige på det tidspunkt, hvor kontrakten blev indgået.

(10.4) I tilfælde af simpel uagtsomhed er sælgeren kun ansvarlig for skader forårsaget af forsinkelse, der beløber sig til maks. 5 % af den aftalte købspris.

(10.5) Et krav fra kunden eller en tredjepart om betaling af en konventionalbod er udelukket.

(10.6) Hvis sælgeren fremstiller varer på kundens vegne med udgangspunkt i tekniske specifikationer, tegninger, modeller eller andre specifikationer, omfatter sælgers ansvar kun udførelsen i henhold til disse specifikationer. Der påhviler ikke sælgeren nogen advarselsforpligtelse i tilfælde af, at de tekniske specifikationer, tegninger, modeller eller andre specifikationer ikke er egnede til formålet.

(10.7) Enhver form for skadeserstatning er udelukket i tilfælde af manglende overholdelse af betingelser for montering, idriftsættelse og brug (såsom dem, der er indeholdt i driftsvejledningen) eller manglende overholdelse af godkendelsesbetingelser fra myndighedernes side.

(10.8) Hvis sælger leverer eller modtager prøveeksemplarer eller vareprøver fra kunden, nævner analyser, DIN-bestemmelser, andre indenlandske eller udenlandske kvalitetsstandarder eller giver andre oplysninger om varens beskaffenhed, tjener disse kun til nærmere at beskrive de tjenester, som sælger skal levere. Dette indebærer ikke en kvalitetsgaranti. Sælgeren er i særdeleshed ikke forpligtet til at kontrollere, om varerne tjener eller er egnet til det specifikke formål, som kunden har for øje.

§ 11 Uberettiget opsigelse af aftalen

Hvis kunden opsiger aftalen på uberettiget vis eller på uberettiget vis nægter at acceptere leveringen eller ydelsen, er sælger berettiget til at kræve 30 (tredive) procent af den aftalte pris som en fast skadeserstatning, såfremt dette standardbeløb ikke overstiger den typisk forventede skade. Det står kunden frit for at fremlægge beviser på, at sælger ikke har lidt skade eller har lidt mindre skade end den faste sats.

§ 12 Forbud mod overdragelse

Kunden må kun overdrage sine mod sælgeren rettede fordringer i henhold til denne kontrakt til tredjepart med sælgerens forudgående skriftlige samtykke.

§ 13 Værneting og opfyldelsessted

(13.1) Værneting for alle tvister, herunder veksler og checks, er byretten i Menden/landsretten i Arnsberg. Sælger har dog også ret til at anlægge sag imod kunden i det retsområde, hvor denne har sit hovedsæde.

(13.2) Opfyldelsesstedet for leveringen, alle ydelser og betalinger for firmaerne OBO Bettermann Vertrieb Deutschland GmbH & Co. KG og OBO Bettermann Projekt und Systemtechnik GmbH, OBO Bettermann Export GmbH & Co. KG, Flugplatzgesellschaft Arnsberg - Menden mbH, FAM Holding GmbH, OBO JET-CHARTER GmbH og OBO Bettermann Produktion Deutschland GmbH & Co. KG samt OBO Bettermann Holding GmbH & Co. KG er opfyldelsesstedet Menden (Sauerland).

§ 14 Andre bestemmelser og gyldig version

(14.1) I henhold til den tyske databeskyttelseslov har sælger ret til at behandle og lagre data om kunden vedrørende forretningsforholdet eller i forbindelse med dette, uanset om dataene er tilvejebragt af kunden eller af en tredjepart.

(14.2) Køberen anerkender, at køberens adfærdskodeks bliver en del af den eksisterende eller fremtidige kontrakt mellem sælgeren og køberen, og at køberen er bundet af dens bestemmelser og skal handle i overensstemmelse med bestemmelserne i sælgerens adfærdskodeks i fremtiden. Køberen skal så vidt muligt også pålægge sine egne leverandører og tjenesteudbydere de forpligtelser, der følger af sælgerens adfærdskodeks. (Sælgerens adfærdskodeks er tilgængelig på følgende link: www.obo-bettermann.com/company/compliance/)

(14.3) Kun tysk lovgivning finder anvendelse. FN's internationale købelov (CISG) finder ikke anvendelse.

(14.4) I det omfang sælgeren og kunden er enige om gyldigheden af en af de internationale handelsbestemmelser (“Incoterms”), der er udarbejdet af det internationale handelskammer (ICC), er den aktuelle version af den pågældende bestemmelse gældende.

(14.5) I tilfælde af forskelle mellem den danske og den tyske udgave gælder den tyske udgave af AEB