Information om OBO Whistleblower-systemet

OBO-Gruppen er forpligtet til at drive sin virksomhed i overensstemmelse med de højeste etiske og juridiske standarder. Derfor vil enhver overtrædelse af OBO's adfærdskodeks blive behandlet med største alvor.

OBO Whistleblower-systemet er beregnet til at støtte medarbejdere, ledelsen, forretningspartnere, kunder og leverandører m.fl. af OBO-Gruppen samt alle potentielt berørte personer (alle fysiske personer) i at genkende, rapportere og eliminere mulig misforhold inden for OBO-Gruppen og at tilbyde en sikker kanal til at rapportere uden frygt for gengældelse med det formål at styrke overholdelsen og informationskulturen inden for OBO-Gruppen.

Umoralsk eller ulovlig adfærd eller adfærd, der overtræder OBO's adfærdskodeks, og som den pågældende medarbejder eller person ikke kan standse på egen hånd, bør rapporteres til en kontaktperson udpeget af OBO-Gruppen. Whistleblower-systemet er dog ikke beregnet til at klage over eller fordømme andre medarbejdere generelt.

Whistleblower-systemet tjener til at modtage og behandle rapporter og beskytte whistleblowers og deres støtter mod gengældelse i forbindelse med rapporterne. Dog er whistleblower-systemet ikke tilgængeligt for generelle klager eller forespørgsler. I dette tilfælde bedes du kontakte vores kundeservice:

Contact

I Tyskland skal klager i henhold til den tyske lov om due diligence-forpligtelser for forebyggelse af menneskerettighedskrænkelser i forsyningskæder (LKSG) indsendes til følgende e-mailadresse: supplychain.complaintsnoSpam@obo.de.

Rapporter skal kun foretages, hvis whistlebloweren handler i god tro om, at de rapporterede oplysninger er sande. Whistlebloweren handler ikke i god tro, hvis han ved, at en rapporteret oplysning er usand. I tvivlstilfælde skal oplysningerne ikke præsenteres som fakta, men som antagelser, estimater eller påstande fra andre personer.

Rapporter kan indsendes af whistleblowers til en af de kompetente kontorer ved hjælp af nedenstående kontaktoplysninger:

Dr. Máté Ferenc Smelka
Compliance Officer International
OBO BETTERMANN Hungary Kft.
H-2347 Bugyi, Alsóráda 2.
E-Mail: compliancenoSpam@obo.de, eller smelka.matenoSpam@obo.hu
Mobil: +36 20 490-2967
Telefon: +36 29 349-708

eller

Sascha Hesse
Juridisk rådgiver
OBO BETTERMANN Holding GmbH & Co. KG
Germany
Hüingser Ring 52, 58710 Menden (Sauerland)
E-Mail: compliancenoSpam@obo.de, eller sascha.hessenoSpam@obo.de
Mobil: +49 151 11432833
Telefon: +49 2373 89-1232

Indsendelse af oplysninger om overtrædelser er ikke bundet til nogen bestemt form eller sprog. Oplysninger om overtrædelser kan indsendes af whistlebloweren på oprindelseslandets modersmål; det kompetente kontor vil sikre oversættelse og kommunikation på whistleblowerens modersmål. Især kan rapporterne indsendes personligt, telefonisk, skriftligt eller i tekstform (f.eks. via brev eller e-mail). For at sikre en fortrolig behandling af postmeddelelser beder vi om, at adressetilføjelsen "FORTROLIG - OBO Meddelelser" bruges. Rapporten kan også foretages anonymt.

OBO-Gruppen opfylder sine forpligtelser i henhold til gældende databeskyttelseslove, herunder Forordning (EU) 2016/679 (GDPR) og de nationale love, der implementerer den, og behandler alle oplysninger om overtrædelser, uanset deres sandhedsværdi, med særlig fortrolighed og i overensstemmelse med de gældende lovbestemmelser om databeskyttelse.

Yderligere oplysninger om whistleblower-systemet findes i OBO Whistleblower-politikken.

Vi takker på forhånd for dine tips.

Dit OBO whistleblower-team

Policy and Attachments